zaterdag 2 januari 2016

Haakpatroon Japanse Bloem

Ja ja een blogpauze, dat wel maar een haakpauze dat heb ik maar 2 dagen vol gehouden.
Wat tijdschriften lezen bleugh, fotoboek ...ik ben op de helft.
Het kriebelde en kriebelde dus snel wat kerstengeltjes bij de kerstkaartjes. Ik verkocht nog een dasje en een slinger, en of ik die mooie deken met Japanse bloemen nog had? Nee die is verkocht, dus lang moest ik niet na denken over een nieuw project. Dus ik ben er weer en voor iedereen een...



En wat is misschien wel leuk, hoe haak je een Japanse bloem, ik zal het eens uitleggen.

Ik haak bloemendekens altijd met een wat dikker haakgaren, omdat deze dan mooier valt.
Ik ben erg tevreden over het Bravo garen van Sachemayer, haakt fijn is er in vele kleuren en kan gewassen worden. Voor een plaid heb je ongeveer 30 bollen van 50 gram nodig.


Haaktutorial Japanse Bloem



haak 6 lossen en sluit met een halve vaste


haak 4 lossen


haak 11 stokjes in de ring
Tussen de stokjes 1 losse.


sluit met een halve vaste in de 3e losse van het begin


haak een halve vaste in de 1e ruimte


haak 5 lossen en haak een stokje in de 2e ruimte
dan 2 lossen en een stokje in de volgende ruimte


haak 11 stokjes en sluit met een halve vaste in de 3e
losse in het begin van de toer
knip de draad af en hecht af


Het hart van de bloem is nu klaar.
We gaan nu een randje hierom heen haken.


hecht een nieuwe kleur aan en haak 2 lossen


haak nog 3 stokjes in de ruimte van de vorige toer


haak in de volgende ruimte telkens 4 stokjes
tot je rond bent, en sluit de cirkel met een
halve vaste in de 3e losse in het begin van de toer
knip de draad af en stop de draadjes in


en nu gaan we beginnen aan de bloemblaadjes


hecht een nieuwe kleur aan tussen de 1e en 2 stokje
van een stokjesgroep


haak 5 lossen en haak een halve vasten tussen het 3e en 4e stokje
van de stokjesgroep


haak een halve vaste tussen het 1e en 2e stokje,
van de volgende stokjesgroep herhaal de boogjes tot je rond bent



sluit met een halve vaste in de eerste lus


haak 2 lossen en daarna 7 stokjes


haak een halve vaste tussen de 2 stokjesgroepen
van de vorige toer
haak in elke lus 8 stokjes en een halve vaste
tussen de stokjesgroepen van de vorige toer
hecht af en stop de draadjes in


En zo haak je een Japanse bloem.

Maar dit is alleen maar een bloem, we willen natuurlijk een deken.
Dus de bloemen moeten aan elkaar gehaakt worden.
Dat doen we als volgt.


je haakt eerst 6 bloemblaadjes van de bloem
dan haak je 4 stokjes


zorg dat je draad achter ja haaknaald ligt
steek dan in tussen het 4 en 5 stokje van de andere bloem
en haak dan een halve vaste


het blad zit zo vast haak nog 4 stokjes


dit moet je nog een keer herhalen
en dan ga je de bloem vasthaken aan de volgende bloem


ziezo hij zit helemaal vast


bij de rand van je werk
zie je telkens 2 of 6 blaadjes vrij


Nou ik hoop dat het een beetje duidelijk is deze beschrijving.
En mocht het niet zo zijn laat even weten.
Een superleuke bloem om te haken.

En ik ga weer lekker door met mijn deken.
Hij is al over de helft dus volgende keer zal ik hem showen.










5 opmerkingen:

  1. Leuk dat je er weer bent! En bedankt voor de uitleg. Ik wens jou ook een goed 2016. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Owww wat mooi !!
    Wens je een super fijn haak jaar :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Welkom in het nieuwe jaar! En wat een kleurrijke start, heerlijk!
    Dat we maar heeeel veel moois mogen haken in 2016!
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel duidelijk. Ik sla het op voor later want ik zie erg graag gehaakte bloemen.

    Een fijn nieuw jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit is een duidelijk patroon en het ziet er leuk uit.

    Groetjes,
    Renske

    BeantwoordenVerwijderen